![]() |
Hvilepause mod toppen |
- Orientering: kart og kompass
- Matlaging ute: sjusteinsovn, kokegrop
- Leirliv: oppsett, valg av plass, improvisert leirplass
- Sporløs ferdsel
- Undervisningsopplegg fra B2 (planter og dyr i området)
- Førstehjelp
på tur
Vi har valgt at tage ud et par cases fra turen for at fremhæve
vigtigheden af vejlederevne og problematikker der kan opstå på en sådan
tur.
Første dags ORIENTRING mod første lejr
Vi gik opover og lod eleverne orienterer. Det viste sig dog at det at
følge en sti ikke altid er lige let. Først orienterede de forkert og
valgte en forkert sti. Senere var der (højst sandsynligt pga. regn og
dårligt vejr), småt med initiativ og derfor mange stop hvor vi måtte
orienterer på kortet. Denne mindre behagelige, men lærerige oplevelse
skete af forskellige årsager:
Eleverne var for uopmærksomme og valte forkert sti.
Eleverne var ikke aktive nok i orienteringen da vi kom udenfor stien.
Der var kun en af eleverne der havde kortet fremme ved orienteringsstoppene.
Grunden til dette var flere:
Stier kan ofte være forvirrende ift. til orientering, da man glemmer at være opmærksom, og orientere på kortet.
For os som vejledere var der flere forbedringspotentialer.
Vi havde fra starten sagt at det var eleverne der skulle orienterer og
at de alle skulle have deres kort fremme. Denne medelelse blev gentaget
under turen op, men virkede ikke. Ifølge Priest and Gass' (2005) teori
om gruppedynamik og lederskab til udvikling af denne,er det vigtigt at
man i den første fase af gruppesammensmeltningen "formning" optræder
autokratisk for herved at hjælpe elevernes usikkerhed.
Vi optrådte i stede mere demokratiske som ledere da vi tænkte at de som
friluftslivstudenter ville tage initiativ, så længe vi lagde ansvaret
over på deres skuldre. Deres opførsel passede med teorien - de tog
nødigt initiativ.
Igennem hele processen frem til første dag skulle vi have været bedre
til at sørge for hvad vores forventninger til eleverne var. Vi fik
tilbagemelding på at de havde troet at det var en kosetur - altså modsat
det at tage initiativ under orientering første dag.
En måde vi kunne have arbejdet endnu mere konkret på var at give
orienteringsansvaret til to af gangen, hvor de andre skulle følge med,
men det var de to "forreste" der havde ansvaret. Dette giver plads til
diskussion mellem disse, sammenhold og tvinger til initiativ. Desuden
vil det ikke betyde at man selv skal stille sig frem og tage ansvar, da
det bliver givet til en af den autokratiske vejleder.
Kokegrop
Et mere vellykket projekt for gruppedynamikken stod i regi af Idamusen
og hendes fantastiske kokegrop, et eventyr uden lige starter her:
Det første man gjør er å grave et hull i bakken, dybden og bredden
kommer litt ann på hvor mye og hva du skal ha oppi, men det er viktig å
huske at man skal ha plass til steiner på over- og undersidene, samt på
toppen. Etter at hullet er gravd, fylte vi bunnden og veggende med flate
steiner fær vi fyrte opp et bål oppi der. Dette bålet lot vi brenne
godt i noen timer før vi tok ut kubbene og kullet. I mens dete brant
hadde vi smørt inn et lammelår med krydder og hvitløk og pakket det inn i
aluminiumsfolie. Dette la vi så nedi gropa, dekket til med steiner fær
vi la torven på toppen. En tett og varm grop, gjorde at etter ca 2 og en
halv time var lammelåret ferdig til servering (Mytting og Bischoff
2008: 97). Ved siden av hadde vi bakte poteter og kutta grænnsaker som
var tilbredt på det andre bålet. Et herlig måltid ble det, alle var med
og alle ble glade.
Litteraturliste
Gass, M. A. Og Priest, S. (2005). Effective leadership in
adventure programming. USA:
Human Kinetics
Mytting, I. og Bischoff A. (2008): Friluftsliv. Gyldendal Norsk Forlag, Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar